Planeta Energii

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Nasze działania w ramach udziału w 12. edycji programu "Planeta Energii"

Artykuły

Przejdź do - "Szklane Pułapki". Jak chronić przed nimi ptaki?

"Szklane Pułapki". Jak chronić przed nimi ptaki?

Podczas zajęć #PlanetaEnergii dzieci z kl. 0b dowiedziały się, czym są tzw. „szklane pułapki”. Obserwowały świat odbijający się w przedszkolnych oknach i zwróciły uwagę na szklaną barierę, której mogą nie widzieć lecące ptaki. Dzieci uświadomiły sobie potrzebę przystrajania przedszkolnych okien, np.: drobnymi, wyciętymi z papieru kolorowymi liśćmi, by lecące ptaki widziały granicę, której próba przekroczenia, może być niebezpieczna dla ich życia. Nasze przedszkolne okna, oklejone listkami, powinny więc być bezpieczne dla ptaków!
Dzieci dowiedziały się też o inicjatywie oklejania okien różnych instytucji oraz szkół specjalnymi kropkami. Takie działania mogą uratować ptaki przed kolizjami z szybą! A może to będzie nowy sposób na świętowanie Dnia Kropki w kolejnym roku szkolnym? 
W czasie zajęć dzieci poznały też zasady postępowania wobec ptaka po zderzeniu z szybą w myśl „3xC” – „Cicho, Ciemno, Ciepło”. Z materiałów wykorzystanych w czasie zajęć przygotowano też wystawkę informacyjną dla rodziców nt. „Szklanych Pułapek” na szkolnym korytarzu
Później, pracując w grupach, stworzyły "Bezpieczne okno”. Wspólnie oklejały symboliczną szybę (z folii do laminowania) filcowymi kropkami. Następnie wykonały ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość wzrokową "Odlatujące gęsi”, gdzie głównym motywem było kolorowanie wg kodu oznaczonego kropkami.
 
15 listopada 2023
Katarzyna Konopka
Przejdź do - Co jeszcze możemy zrobić, by chronić bioróżnorodność?

Co jeszcze możemy zrobić, by chronić bioróżnorodność?

W ramach realizacji projektu #PlanetaEnergii dzieci utrwaliły sobie wiedzę z zakresu segregacji śmieci. Dzieci dowiedziały się do jakiego pojemnika powinny trafić konkretne śmieci. Do tego celu posłużyły im kolorowe worki: żółty, niebieski, zielony, czarny, brązowy. Przyniesione niepotrzebne rzeczy – śmieci kładły na rozłożone na podłodze worki i wspólnie sprawdzały poprawność segregacji. Najwięcej śmieci było wytworzonych z plastiku i papieru – z ich segregowaniem dzieci nie miały prawie żadnego problemu. Chwila zawahania pojawiła się jednak podczas szukania odpowiedniego worka dla kokardy z materiału, ściereczki, blistrów po lekach i opakowaniach, które przypominają plastik, a nie są z niego wyprodukowane.

15 listopada 2023
Katarzyna Konopka
Przejdź do - Lekcja biblioteczna o wodzie

Lekcja biblioteczna o wodzie

Chętnie odwiedzanym miejscem przez dzieci z kl. 0a i 0b jest biblioteka szkolna. W ramach współpracy podczas realizacji projektu #Planeta Energii, dzieci wzięły również udział w lekcji bibliotecznej poprowadzonej przez Panią Jolę Hoduń. Zajęcia czytelnicze w bibliotece były doskonałą okazją do oglądania książek i albumów o zwierzętach żyjących w środowisku wodnym. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się książeczki z grubej tektury z ruchomymi elementami. W czasie lekcji w bibliotece dzieci uważnie i z dużym zaciekawieniem wysłuchały ciekawostek o życiu orgnizmów zamieszkujacych głębiny oceanów, morza, jeziora, rzeki i rozlewiska.

14 listopada 2023
Jolanta Hoduń, Beata Florczykiewicz, Magdalena Jaszczuk, Katarzyna Konopka,
Przejdź do - Zajęcia przyrodnicze z edukatorką z Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego z siedzibą w Kaliskach

Zajęcia przyrodnicze z edukatorką z Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego z siedzibą w Kaliskach

Realizaując kolejne dodatkowe działania w ramach projektu #Planeta Energii dzieci z grup przedszkolnych 0a i 0b miały przyjemność uczestniczyć 13 listopada br. w zajęciach przyrodniczych z edukatorką z Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego z siedzibą w Kaliskach - Panią Dorotą Wojtaszak. Pani Dorota poprowadziła również gościnnie zajęcia w grupach 5-latków A i B. W trakcie zajęć dzieci rozmawiały o różnego rodzaju parkach i dowiedziały się, czym jest park krajobrazowy oraz w jakiej formie prowadzona jest w nim ochrona przyrody.

Jednak głównym tematem zajęć była rzecz jasna WODA! Przedszkolaki rozmawiały o tym: skąd bierze się woda i jak jest uzdatniana do spożycia. Podawały swoje pomysły dotyczące spsobów oszczędzania wody oraz zastanawiały się, jak może dojść do zanieczyszczenia wód. Wysłuchały wiadomości nt. zjawiska samooczyszczania się rzek oraz znaczenia dla bioróżnorodności nawet najmniejszych zbiorników wodnych, takich jak: oczka śródpolne i rozlewiska. Utrwaliły nazwy zwierząt zamieszkujących: Bałtyk, rozlewiska, bagna, torfowiska czy jeziora.

Na zakończenie zajęć nie zabrakło również ciekawostek o jeżu - z okazji obchodzonego w ubiegły piątek tj. 10 listopada - Dnia Jeża. Celem tego święta jest zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony jeży, jako gatunku narażonego na wyginięcie.

Dziękujemy za możliwość spotkania i ciekawą lekcję przyrody!

13 listopada 2023
Tekst: Katarzyna Konopka; Zdjęcia: Magdalena Jaszczuk, Katarzyna Szakoła, Katarzyna Konopka
Przejdź do - "Jesienna wyprawa nad wodę" - rodzinny konkurs fotograficzny

"Jesienna wyprawa nad wodę" - rodzinny konkurs fotograficzny

Dla dzieci z oddziałów przedszkolnych 0a i 0b został zorganizowany rodzinny konkurs fotograficzny pt.: Jesienna wyprawa nad wodę”. Celem konkursu było: poznanie zbiorników wodnych znajdujących się w najbliższej okolicy; pogłębienie wiedzy na temat roślin i zwierząt wodnych; zainteresowanie uczestników tematem bioróżnorodności wodnej; wzmocnienie więzi rodzinnych; ukazanie piękna przyrody; rozbudzenie zainteresowań fotograficznych. Zadaniem dzieci było sfotografowanie zbiornika wodnego znajdującego się w najbliższej okolicy oraz oznaczenie na otrzymanej mapce miejsca, gdzie zostało wykonane zdjęcie.

Dzieci chętnie wzięły udział w konkursie. Z pomocą rodziców wykonały zdjęcia, wykazując się kreatywnością i wyczuciem estetycznym fotografowanego krajobrazu. Poniżej przedstawiamy galerię nadesłanych prac konkursowych.

Rozstrzygnięcie konkursu już niebawem!!!

#PlanetaEnergii

12 listopada 2023
Magdalena Jaszczuk, Katarzyna Konopka
Przejdź do - "Mój wymarzony staw"

"Mój wymarzony staw"

W ramach programu #Planeta Energii dzieci z kl. 0a i 0b stworzyły w czasie zajęć swój wymarzony staw.

Każdy "Skrzat" miał okazję wykazać się swoimi umiejętnościami manualnymi, malując farbami na folii stretch. Dzieci na swoim arcydziele namalowały staw, który jest miejscem do życia dla wielu organizmów. Widać było: ważki, kaczki, ryby, łabędzie i raki, a także bujną roślinność wodną - grążele żółte czy pałkę wodną.

Malowanie na folii stretch spotkało się z dużym entuzjazem dzieci. Na pewno jeszcze nie raz powrócimy do tej techniki malarskiej!

Z kolei "Krasnale" wykonały swoje prace techniką mieszaną w formie przestrzennej. Do wykonania wymarzonego stawu wykorzystały papierowe talerzyki, bibułę, papierowe rolki po folii spożywczej, naklejki, farby. Praca przebiegała etapowo, była pracochłonna, ale za to efekt...wspaniały! Swoje prace "Krasnale" zaprezentowały na wystawce na korytarzu szkolnym, by zwrócić uwagę innych nie tylko na ich pomysłowość i estetykę wykonania, ale również na potrzebę ochrony nawet najmniejszych zbiorników wodnych.

10 listopada 2023
Katarzyna Konopka, Grażyna Serzysko, Magdalena Jaszczuk